V Jablonci pokračují v transformaci

V nově zapojeném zařízení Domov Jablonec bylo v srpnu ukončeno individuální posuzování míry nezbytné podpory u všech 36 klientů zařízení. Ne všichni klienti potřebují stejnou péči, kterou dostávají dnes – jsou zde klienti s nízkou mírou podpory, kteří by mohli opustit zařízení a žít v chráněném bydlení, dále tady žijí klienti se střední mírou podpory, kteří by s vhodnou podporou dokázali žít samostatně a nakonec ta největší část, kterou tvoří klienti s vysokou mírou podpory. Výsledky tohoto zhodnocení jsou nyní využívány v individuálním plánování, klienti se učí novým dovednostem, obvyklým v běžném životě.

Ještě před tímto hodnocením proběhlo v zařízení také dvoudenní vzdělávání, které zprostředkovalo Národní centrum. První den bylo na programu sdílení očekávání všech pracovníků. Vyjadřovaly se obavy a rizika, která se dotýkají zaměstnanců i uživatelů v souvislosti s transformací sociálních služeb, jako např. špatné vyhodnocení možností a schopností uživatelů, obavy ze zpřetrhání vazeb, ztráty zaměstnání, nedostatku času na přípravu celého procesu, obavy z nedostatku finančních prostředků apod.

Lektor Mgr. Radek Rosenberger podrobně přiblížil a vysvětlil, že to nejdůležitější je nyní dobře zpracovaný transformační plán, který bude respektovat potřeby všech uživatelů a také jak prakticky použít nástroj na zhodnocení míry podpory a kdo se procesu hodnocení zúčastní.

Účastníci vzdělávání dále pracovali s obavami a riziky transformačního procesu. Padaly otázky typu“ budou se mít kam vrátit? ..když bude špatně obsazená domácnost, co s tím?..“ a tak podobně. Je zřejmé, že rizika jsou součástí běžného života každého člověka a tedy i klienti mají právo si takové riziko prožít. Lidé v sociálních službách mají právo na stejnou kvalitu života jako my všichni ostatní, a to bez ohledu na jakékoliv předsudky, obavy a ohrožení.

V jabloneckém zařízení také probíhalo v červnu 2012 Modelové hodnocení kvality. Domov tvoří dvě budovy, pro hodnocení byl vybrán objekt v ulici Erbenova, kde žije v nepříznivých podmínkách celkem  24 klientů.

Pro pracovníky zařízení to bylo vůbec první hodnocení kvality služby, proto měli zpočátku strach, nevěděli, co si mají pod tím vším představit. Pracovníci předložili řadu dokumentů v podobě různých metodik a vnitřních předpisů, které používají při práci s uživateli. Pozitivně byl hodnocen proces plánování, kdy klíčový pracovník spolu s klientem vytváří individuální plán nepsanou formou, ale pomocí obrázků, což je pro klienty mnohdy srozumitelnější. Snížené hodnocení se odrazilo samozřejmě tam, kde standardy kvality služeb hodnotí vhodnost objektu na provozování sociální služby – to je ale kritérium, které pracovníci nemohou ovlivnit. Tím si ovšem zřetelněji uvědomili nutnost transformace. Samotné hodnocení probíhalo v přátelské atmosféře a mělo pro pracovníky veliký přínos pro další rozvoj poskytovaných služeb.

Dana Stolínová, Odborná pracovnice NC v zařízení Domov pro lidi se zdravotním postižením Jablonec nad Nisou
15. 10. 2012