Klienti se vracejí k životu mimo ústav

Rozhovor s Renatou Zemkovou, ředitelkou Ústavu sociální péče pro tělesně postižené v Hořicích v Podkrkonoší
Hořice (Královéhradecký kraj), 3. listopadu 2011 

Hořický ústav sociální péče se mění, jeho klienti budou žít v běžném prostředí. Ústav změní podmínky, prostředí a své služby tak, aby v něm žijící lidé s postižením měli dostupnou individuální péči, opustili ústav a začali nový život podobný životu jejich vrstevníků v přirozeném prostředí.

Kdo jsou klienti vašeho zařízení?
Naši klienti jsou převážně lidé po úrazech, po dětské mozkové obrně, s roztroušenou sklerózou či po mozkové příhodě. Většina z nich zažila obyčejný život a nemají problém se rozhodnout, co dělat, ale mají problém své rozhodnutí zrealizovat. Potřebují fyzickou dopomoc a asistenci, protože se jednoduše nemohou hýbat tak, jak by potřebovali.

Co vás pohnulo k tomu zapojit se do transformace?
Do projektu jsme byli zařazeni rozhodnutím našeho zřizovatele, Královéhradeckého kraje. V roce 2009, tedy zhruba ve stejné době, započalo město Hořice velkou investiční akci s názvem Město bez bariér. Konečně si někdo uvědomil, že tu sedmdesát let stojí ústav pro zdravotně postižené a že jeho klienti jsou obyvatelé města, kteří v posledních letech stále více využívají jeho služeb. V rámci projektu Město bez bariér se zpřístupnily místní instituce i osobám s tělesným postižením, což pro nás bylo prvním impulsem proč, vůbec vracet klienta do původní komunity.

Jak bude transformace v Hořicích vypadat?
Postavíme ve městě dva rodinné domky. V každém domku budou dvě domácnosti po čtyřech klientech, to znamená, že ve dvou domcích bude šestnáct klientů. V jednom domku budou skupinové domácnosti pro klienty, kteří nepotřebují čtyřiadvacetihodinovou péči a na druhém domku budou klienti s vysokou mírou podpory a tam bude nepřetržitá služba.

Co se v ústavu od započetí transformace změnilo?
Zatím jsme v přípravné fázi a děláme ty činnosti, které nejsou tolik vidět, ale jsou velmi důležité. Posuzovali jsme potřeby našich klientů; z toho vzešlo dvacet lidí, kteří mají o transformaci zájem; vytvořili jsme transformační plán a začínáme se vzdělávat. Naše zařízení nebude opouštět budovu ústavu. Z ní odejde jen část klientů, a to ti, kteří mají o změnu zájem. Část našich klientů jsou lidé, kteří sem nastoupili v roce 1965 a považují ústav za svůj domov.

Chtějí změnu i lidé, kteří jsou u vás čtyřicet let?
Někteří ano. Do transformace se mi přihlásil i jeden starší partnerský pár, který vždy toužil žít jinak. Pán je tu přes čtyřicet let a paní o něco méně. Oba dva se cítí na změnu, chtějí někam jinam a chtějí žít běžným životem. V současné době ale mají zdravotní problémy, takže uvidíme, zda za dva, tři nebo čtyři roky, kdy by měly domky stát, budou ještě schopní tak zásadní změny.

Jak vybraní lidé vnímají plánovanou změnu? Nemají obavy z nejistoty?
Jsou klienti, kteří se na změnu vyloženě těší. Další skupina klientů si myslí, že v nových domácnostech nebude dostatek péče, že tam nebude dostatek personálu. Těm vysvětlujeme, jak budou domácnosti fungovat a že nebudou muset čekat, až k nim ty dva kilometry doběhne nějaký pracovník ze stávajícího zařízení, když budou potřebovat pomoc.

Jak se změní stávající zařízení?
Určitě se změní k lepšímu! Jednoznačně zvýšíme komfort ubytování, protože do rodinných domků se odstěhuje šestnáct klientů, čímž získáme šestnáct jednolůžkových pokojů. Stále budeme mít stejný počet klientů, ale šestnáct z nich bude žít samostatněji v odloučených domácnostech. Uvolněné dvoulůžkové pokoje změníme na jednolůžkové a šestnáct dalších klientů získá větší prostor k životu a soukromí. Po transformaci budeme mít pětadvacet jednolůžkových pokojů oproti stávajícím devíti.

Bude změna pro klienty přínosem?
Většina klientů, kterých se změna týká, žila před postižením v běžných domácnostech. Tato skutečnost byla jejich hlavní motivací, proč si vůbec změnu vybrali. Pro tyto klienty bude transformace jednoznačným přínosem, protože si splní své tužby a přiblíží se obyčejnému životu mimo ústav.

Více informací
Ing. Renata Zemková, ředitelka ÚSP Hořice
telefon: 493622827, e-mail: info@usphorice.cz